I februari 2006 blev jag kontaktad av sin gamla kollega Patrik Forsberg – då chef och grundare till Forsberg & Company, en framgångsrik och prisbelönt reklambyrå involverad i film och radioreklam – Patrik behövde hitta någon som “såg ut lite som Lightning Hopkins” för en reklamfilm där Glocalnet erbjuder det lägsta priset någonsin för bredband – “lower than the deep blue sea”. Jag scoutade fram Little Freddie King och Wolfman Washington från mina kontakter i New Orleans och reste med handbagage bestående av kamera och två trådlösa myggor samma helg. Den fick 5/5 i SvD för “En av de bästa reklamfilmerna på länge”.
Läs storyn hos Garbergs – idéskapare >>
Tillsammans med vår nationella rock-och-rhythmän-blues-gospel-rockabilly-hjälte och Nattsuddarlegend Svante Grundberg genomförde vi ett 6-timmars direktsänt maratonprogram på Sveriges Radio P4 – där vi intervjuade artister live och på telefon – där vi spelade live och hade dansare med ett dansgolv som var uppmickat så att några av Sveriges bästa Lindy Hop dansares fötter kunde gå live i etern. Vi fick en helsida i DN och hundratals mail både under och efter. En fantastiskt rolig, kreativ och givande upplevelse för alla involverade…
Jag har besökt Kuba över 30 gånger sedan 1982, av många olika anledningar – och det är ett fantastiskt och inspirerande mål. Kulturen är rik och levande, musiken är fantastisk och Santerian – deras variant av Afrikansk Yorubareligion – är otroligt intressant. Yorubareligionen tvingades dölja sina helgon bakom helgon i katolska kyrkan eftersom allt annat var förbjudet, och detta har kopplingar såväl till folktro om helande, terapi och hälsa i olika ritualer – men också till all musik som kommer från New Orleans. Två starka kopplingar till det jag gör. Jag gjorde en kortfilm som användes av Cubana Airlines för att promota Kuba vid en lansering i Europa.