Om du eller ditt företag vill ha en kurs maila u.sandstrom@gmail.com eller 0704-888418.

Skärmavbild 2015-01-11 kl. 15.17.36Lär dig praktisk första hjälpen för stress!

Stress är i grunden en överlevnadsfunktion, som påverkar oss på många olika sätt. Dels i stunden när något vi uppfattar som hotande händer och behöver hormoner som hjälper oss fly eller slåss, men också efteråt, när vi tänker tillbaka på det – ibland reagerar vi lika häftigt på ett minne av en stressad situation som när det hände – detta kallas för Post-traumatisk stress.

Stress är också grunden till många av våra vanligaste sjukdomar. Långvarig stress ökar produktionen av bland annat hormonet cortisol (se film här), vilket på sikt kan leda till besvär med tarmar, immunförsvar, minneshantering, kroniska smärtor, fibromyalgi, mat-intoleranser, sömn, humör, diabetes, benskörhet, viktuppgång och cancer. Mycket troligt är tillstånden som kallas “utbrändhet” och “att gå in i väggen” relaterade till långvarig stress på samma sätt.

När vi är stressade har vi svårt att fungera kognitivt, det vill säga svårt att lära oss nya saker. Detta är troligen en av anledningarna till att det är svårt för flyktingar som kommer från krig till Sverige behöver 7-12 år för att komma in i en fungerande samhällssituation.

Det är två saker som du bör veta om stress:

  • Kognitiv stress är en produkt som du skapar genom att fantisera om saker som ännu inte hänt
  • Betingad stress är något din amygdala sköter, och det sker utanför medvetandet

Det finns några andra saker om stress som kan vara bra att känna till

  • Stress symptom går inte att medicinera bort, men du kan dämpa symptomen
  • Du kan inte vila bort stress, men kroppen behöver återställa sig
  • Du kan ändrar tankar eller betingningar som skapar stress
  • Du kan utveckla post-traumatisk stress utan att ha varit med om något enskilt traumatiskt
  • Du kan inte samtala med det som är betingat i din amygdala, men du kan betinga bort det

Bland myterna om stress finns

  • Post-traumatisk stress är svårt att åtgärda (inte nödvändigtvis sant)
  • När du är “utbränd” tar det lång tid att komma tillbaka (inte nödvändigtvis sant)

När du förstår mekanismerna kring stress, och följderna, och lär dig Trauma Tapping Technique (TTT), en första hjälpen metod för emotionell- och post-traumatisk stress – så kan du börja få kontroll över det som är betingat.

När du förstår hur dina tankar om vad som rimligen eller orimligen kan hända i framtiden är motorn i din dagliga stress, och hur du kan “tänka i nya banor” med hjälp av enkla tekniker i mental träning och självhypnos så kan du börja få kontroll över det som är kognitivt.

Är det svårt?
Nej – i Peaceful Heart Network lär vi barnsoldater som varken kan läsa eller skriva själva TTT-delen på en timmas workshop. I Svenska förhållanden håller vi en mer utvidgad kurs på 4-8 timmar där du får teoretiska kunskaper som gör det ännu lättare att hantera praktiskt. Du behöver inga förkunskaper.

Skärmavbild 2015-01-11 kl. 14.33.18

Kan jag läsa mig till det?
En kurs med handledning är självklart det enklaste sättet att snabbt komma igång, samtidigt kan du om du inte har möjlighet till detta lära dig TTT-metoden själv och hittar video och instruktioner på vår hemsida www.peacefulheart.se – vi har just kommit ut med boken Resolving Yesterday – First Aid for Stress and Trauma with TTT på Amazon som beskriver mer om hur det fungerar. När det gäller att påverka tankar som är medvetna föreslår jag en session mental träning med självhypnos.