DALKURD KLEV UPP I ALLSVENSKAN!

Ulf Sandström har arbetat med mental träning för Dalkurd FF genom 31 obesegrade matcher upp till Superettan och nu vidare till Allsvenskan. Ulf arbetar med en bred verktygslåda som innefattar hypnos, grupp-dynamik, trauma-terapi, NLP och blixt-coachning.

Under arbetet har en specifik modell med utgångspunkt i de här verktygen tagit form: Dalkurd-Modellen. Den bygger på allmänna grunderna i mental träning för idrott ihop med ett antal specifika insatser:

  • Helhetskunskap i mentala grundprinciper för alla i laget
  • Gemensam målbildsformulering i specifika detaljer
  • Eliminering av prestige med utvecklingsformel
  • Förstärkning och dialog med nyckelspelare under säsongen
  • Individuell optimering genom blixtcoachning för alla
Modellen appliceras nu på ett antal företag inom olika branscher med samma mål: Enat lag, synkad vision, optimerade prestationstillstånd och spektakulära resultat.
   .
Här kan du lyssna på Dalkurd-Modellen som Podcast:

Dalkurd-modellens manifest

  • Varje spelare är lika ovärderlig, på eller av plan
  • Varje misstag vi lär oss av får ett värde
  • Förlust, vinst, ledning och fans är oundvikliga i fotboll, lev med dem!
  • Alltid höja sämsta nivån
  • Enda poängen som räknas är den som är på gång just nu
  • Den som inte ger sig vinner alltid på sikt
  • Både under- och överläge sitter i huvudet
  • Elitspel sker 24/7
  • Utan prestige blir man osårbar
  • Riktig självkänsla saknar arrogans
  • Gör det oväntade
  • Var värdig på och av plan
  • Hjärta, hjärna, mat o vila
  • Den som behåller humöret behåller ledningen
  • Kropp som en gud, sinne som en lärjunge, ödmjuk som en munk med en krigares hjärta

 

Som lag, ledare och individ

Jag tränade från hösten 2014-2015 Dalkurd FF mentalt. Laget avslutade höstens sista 6 matcher obesegrade och under nästa säsong fortsatte de med 25 obesegrade matcher på raken (av 26) och klev upp i Superettan. En sagolik resa där den mentala träningen har haft sin del.

När jag kom in i bilden låg Dalkurd en bra bit från toppen i division ett och behövde ett uppsving. Många nya spelare hade kommit in i laget och halva säsongen var kvar. De hade just förlorat 3-1 mot Umeå och deras tränare, Andreas “Brännarn” Brännström (tidigare Sirius) tog emot med öppet sinne på plats i Borlänge.

Dalkurd är inte ett lag som alla andra. Dalkurd FF startade som ett socialt projekt för att hålla stökiga invandrarkillar från gatorna i Borlänge, som redan hade ett hemmalag, Brage. Döm om allas förvåning när Dalkurd började sin resa från division 7 till division 1 på 6 år. Några av spelarna började plockas av scouter till lag i högre divisioner. Lagets Kurdiska koppling har också spelat en roll eftersom kurder inte har ett land – de är på flykt från Turkiet, Iran, Irak, Syrien och Libanon. Dalkurds framgångar har lett till att de hyllats både i Sverige och utomlands som Kurdiskt landslag, och har otroligt media-vänlig och stark hejarklack med trummor, musik och bengaliska eldar. Detta verkar ha tillfört ytterligare en dimension i lagets motivation och prestationer.

Steg 1: Gemensam karta

Det jag här kallar Dalkurd-modellen är ett resultat av många faktorer. Med laget i Borlänge och mig i Stockholm ville jag hitta ett effektivt sätt att kunna nå maximal effekt med sparsamma insatser. Alla lag har en egen kultur inom laget och det första väsentliga var att etablera en gemensam karta och en förståelse för vikten av att träna mentalt för att vinna. I ett idealläge börjar man träna mentalt innan säsongen börjar, i den här situationen fick jag välja vad jag kände var viktigast och hur det på effektivast sätt kunde förmedlas och bli en del av lagets rutiner.

Avslappning och prestation

Vissa hade erfarenhet av hur den mentala biten kan påverka både prestanda och återhämtning, men för många var det ett nytt område. Använder man rätt muskler orkar man längre och är kopplat till vårt sinnestillstånd. Sedan är det en sak att förstå att man kan prestera upp till 18% bättre på en “bra dag” och tvärtom på en dålig dag, och en helt annan sak att se till att så många dagar som möjligt blir bra. Det fanns inte tid att träna detta individuellt så jag satsade på att förankra teorierna kring att slappna av i alla muskler utom de som används och genomförde en gruppsession med hypnos för att starkt visualisera och förankra detta i varje spelares undermedvetna. I samma session förankrade vi alla tekniker vi gick igenom under dagen i så effektiva målbilder som möjligt. Denna metod har fungerat utmärkt med detta lag, och effekterna verkar ha suttit hela perioden.

Nervsystem och prestation

Det underlätta när alla förstår hur nervsystemet reagerar på interna “tankebilder”. Skillnaden på att tänka i positiva målbilder (sätta bollen i nätet där ingen står i vägen) jämfört med negativa målbilder (inte träffa målvakten). Vi gick igenom hur vi kan reagera på sätt vi inte styr över när vi triggar omedvetna “manuskript” eller beteendemönster som finns in-programmerade och att dessa går att programmera om, vilket vi gjorde på individnivå. Detta är vad jag kallar för blixtcoachning (för att den är otroligt kort) som jag återkommer till längre fram.

Fokusera på bästa lägsta nivå

Alla lag kan ha en bra dag där dom spelar bättre än alla andra, men detta säger väldigt lite om laget. Det som skiljer eliten är hur hög deras nivå är när de spelar som sämst. När lägsta nivån är högre än alla andras vinner man varje match oavsett dagsform. Den här poletten trillade omgående ner hos spelarna i Dalkurd. När man tränar på att höja lägsta nivån betyder det att varje dålig dag är en vinst men det förutsätter att alla är överens om detta fokus så att man snabbt kan studsa tillbaka från eventuella motgångar.

Att studsa tillbaka

I mitt tycke är en av de viktigaste egenskaperna hos såväl lag som individer att kunna studsa tillbaka vid motgångar. Misstag och motgångar är inte något man skall lägga energi på att undvika eller gräma sig för: man möter dem, lär sig, studsar tillbaka och förbättrar sig. Jag brukar förklara skillnaden på att vara “ur fas” och att vara i “the zone” – vilket innebär att man spelar i flow med minimal reflektion och maximal intuition – och att detta går att öva upp. Att kunna studsa tillbaka sker i min mening på tre nivåer. Kollektivt som ett lag, som individ i ett bra läge och som individ i ett dåligt läge.

Som individ kan man en bra dag studsa tillbaka rätt lätt från en motgång, men om man har en dålig dag kan man fastna i prestige, grämande och en defensiv hållning som riskerar att dra ner resten av laget. Enklaste sättet att komma åt detta är att kolla hur varje spelare hanterar motgång och hjälpa dem hitta en betingad tillbakastuds som fungerar i deras personliga ekologi. Detta är en del av de individuella coachningarna.

Som lag underlättar det om man har utvecklat en gemensam strategi för att kunna hantera motgångar, studsa tillbaka och gå vidare starkare i nästa boll. Om jag hade sagt till laget “skippa prestige och lär er av era misstag” kanske en handfull spelare hade fattat på djupet. En del av vårt långtidsminne är proceduriskt, det vill säga att vi minns saker bättre när de sker i en bestämd ordning. Därför lät jag laget klura ut detta.

Jag frågade hur laget hanterade när någon gjorde en rejäl tabbe under match. Detta är ofta en oskriven strategi som upprepas gång på gång. I vissa fall räcker ett misstag för att sänka hela laget resten av en match. Detta hade varit en issue vid tidigare matcher.

Så här hanterade laget ofta en miss:

  1. Någon gör ett misstag
  2. Prestige gör det svårt att erkänna
  3. Stämningen blir usel, med anklagelser och defensiva utspel
  4. Laget splittras och tappar power som lag, presterar sämre
  5. Stämningen, och prestationerna, sjunker ytterligare
  6. Ofta är det dålig stämning efteråt, och ibland fram till nästa träning

Tillsammans definierade vi strategin som bygger på att den som gjort ett misstag omedelbart tar på sig detta och visar resten att de är medvetna om det. I gengäld bjuder övriga spelare på att applådera detta, vilket gör det möjligt för hela laget att snabbt lära sig och gå vidare – en kollektiv tillbakastuds. Så här blev formeln istället:

 

  1. Någon gör ett misstag
  2. Den/de som missade tar omgående på sig ansvaret, medger misstaget
  3. Laget applåderar detta eftersom det är det enda som gör det möjligt att utvecklas som lag genom att lära sig av misstaget
  4. Tillsammans tar man fram ett bättre scenario i den situationen för framtiden (kanske på nästa träning)
  5. Man applicerar, utvärderar och går vidare, ett scenario klokare
  6. Lagkänslan är intaktare än innan misstaget och laget mer synkat. Risken att det upprepas är minimal.
  7. Energin är återställd och laget kan fortsätta prestera optimalt.

 

I en intervju med Dala-Tidningen (2014-08-22) två veckor efter den mentala träningen sa målvakten Frank Pettersson till reporter Kristian Bågefeldt:

“Vårt problem tidigare har ju varit lite grann att när vi åkte på ett baklängesmål, så tappade vi matcherna. Nu, både mot Nyköping och Sundsvall, tar vi bara ur bollen och kör igen. Det tycker jag är ett tecken på att det har hänt någonting. Att den mentala träningen var en viktig faktor för just detta, är Pettersson övertygad om.” 

Blow Out

En snabb-teknik som fungerar oerhört bra för att synka laget och jämna ut balansen av stress-hormoner innan varje halvlek är blow out. Den har laget kört regelmässigt hela säsongen. Du lyfter armarna ovanför huvudet med knutna nävar och andas in, drar nedåt tills nävarna är i axelhöjd och andas ut snabbt och hårt tre gånger på raken. Koldioxidbalansen återställs, hjärnan syresätts och överskott av adrenalin och cortisol jämnas ut. Du kan se den i början av reportaget från SVT om Dalkurds Osannlika Resa.

 
“Tack Ulf. Du är en ovärderlig tillgång för oss och jag personligen har haft oerhört stor hjälp av ditt sätt att jobba. Vi skulle ju haft ett samtal några matcher in på höstsäsongen men det har inte behövts. Lyckats behålla samma känsla i kroppen hela hösten och kör “slappna av”-bandet inför varje match och minst 2-3 ggr i veckan utöver det. Bryr mig inte om saker som tidigare hade påverkat mig negativt, fokuserar bara på att vara så bra jag kan vara. Det har resulterat i min bästa säsong någonsin.
 
Jag hoppas vi kommer fortsätta jobba ihop – statistiken, resultatet och stämningen i truppen talar för sig själv.”
Frank Pettersson – Målvakt, Dalkurd FF

Vision & motivation

I ett lag finns det lika många visioner och motivationer som spelare. Några är med för att de brinner för det här laget, någon har åkt ur ett annat lag, någon är intresserad av uppmärksamheten, andra ser det som ett av stegen i en livslång karriär. Jag tycker det är viktigt att förstå och acceptera detta för att kunna formulera en gemensam vision som alla kan ställa upp på till 100%. Annars fastnar man lätt i att gnälla på den som inte ställer upp 100% på träningen. Att ha en gemensam vision är ibland lättare sagt än gjort, den tid det tar att arbeta fram den har man igen resten av säsongen.

Vi kom fram till tre visioner.

“Varje poäng varje match, som spelare och som lag!”
(om vikten av att fokusera på varje ögonblick, oavsett tidigare förlust eller vinst, studsa tillbaka och prestera optimalt)

“Utan prestige är alla stjärnor”
(om vissa har prestige som hindrar laget kommer laget inte vidare, om laget vinner är alla stjärnor)

“Superettan på plan och privat”
(att vinna är en attityd som fortsätter mellan träning och match, vi bytte sedan detta till allsvenskan eftersom superettan är ett steg på vägen, inte ett huvudmål)

 

Steg 2: Att finkalibrera varje spelare

En kedja är aldrig starkare än sin svagaste länk. Varje spelare kan ha privata tanketroll och bekymmer som följer med in på plan. Vid tre tillfällen under det år vi arbetade fick alla spelare möjlighet till en blixtcoachning. Det är ca 20 minuters målmedveten ombetingning i hypnos av ett beteende, en oro eller en emotion som kan hindra den spelaren från att vara i sitt optimala speltillstånd. En av de saker som gör detta möjligt är att alla spelare har högsta motivation i privata ärenden och är vana att tänka lösningsfokuserat. Jag tror att detta har varit en av de avgörande faktorerna i Dalkurd-modellens framgång. Vi förstärkte alla länkar.

Steg 3: Inspirations-spelarna

Jag föreslog tränare Andreas Brännström att vi skulle sätta ihop ett lag i laget, med inspirations-spelarna. Detta är spelare andra redan ser upp till och respekterar och via dem kan vi snabbt nå och motivera resten av laget. Med detta som en mailgrupp kunde vi innan och efter träningar och matcher reflektera över hur det gick, och reflektionerna sipprade naturligt ner till resten av laget. I den här gruppen kunde vi kontinuerligt identifiera nya normer, till exempel om laget börjar spela defensivt när Superettan verkar klar. Vi har kunnat optimera lagets hantering av motgångar och snabbt identifiera och åtgärda om det fanns enskilda spelare som behövde en blixtcoachning.

Tränarens vinkel

Så här säger tränaren Andreas Brännström om den mentala träningen och historiska säsongen:

“När jag kom till Dalkurd fanns det redan, sett ur ett tekniskt perspektiv, bra fotbollsspelare där, men mycket annat
var inte på plats. Jag bestämde mig för att lägga kraften på tre saker jag verkligen ville tillföra. Det första var att lära
spelarna att leva mer som fotbollsspelare, tex gällande kost, sömn och sådana saker som egentligen borde vara en
självklarhet men aldrig varit det i Dalkurd. Det andra var att utveckla ett försvarsspel som passade lagets, och hela
föreningens självbild. Ett försvarsspel som enkelt uttryckt handlar om att ta ett steg framåt istället för bakåt och
att ta tillbaka bollen snarare än att försvara ytor. De två områdena fick vi snabb förbättring på, men det tredje, att
hitta en mental balans som skulle hjälpa spelarna att prestera på hög nivå över tid var svårare. Vår högstanivå var
hög, men vi saknade egenskaper mentalt för att kunna få ut vår potential varje vecka.

När vi träffade Ulf sommaren 2014 träffade vi verkligen rätt. Flera spelare, och även jag, hade tidigare i olika
sammanhang träffat experter inom idrottspsykologi och var långt ifrån odelat positiva till försöket på förhand.
Men efter det första mötet var truppen enhälligt överens att det här var något som verkligen var rätt. Skillnaden
i omklädningsrummet var enorm redan dagen efter. Spelarna fick någon form av helhet, där de på ett helt annat
sätt förstod konsekvenserna av sina handlingar och fick en helt annan överblick av vad som gjorde dem bra.
De lärde sig också att hitta rätt anspänningsnivå, och resultatet blev en otroligt mycket högre lägstanivå både i
träning och match. Mötet med Ulf och den gemensamma satsningen på mental träning var det sista steget
till att bli det omskrivna lag som på en och en halv säsong för första gången kvalificerade sig till svenska cupens
gruppspel och vann serien överlägset och numera tillhör svensk elitfotboll.”

De framgångar den mentala träningen bidrog till tillskriver jag främst en kombination av

  1. mental träning med fokus på riktad avslappning, att höja lägsta nivån och studsa tillbaka
  2. en gemensam vision som varje spelare kunde ställa sig bakom till 100%
  3. en till laget anpassad strategi för att hantera prestige
  4. förstärkning och dialog med nyckelspelare under hela säsongen
  5. varje spelare fick hjälp att undanröja eventuella hinder inför att spela i ett optimalt tillstånd

Ulf Sandström

Ulf arbetar med mental träning och hypnos i kombination med snabba tekniker för om-betingning av stress, beteenden och emotioner. Han har praktisk erfarenhet i hur man som team bäst samarbetar över kulturella gränser och normer mot ett gemensamt mål. Som författare har han bland annat skrivit Resolving Yesterday – First Aid for Stress and Trauma with TTT tillsammans med sin kollega Gunilla Hamne, om deras arbete med konfliktöverlevare i Rwanda och Congo. Hans erfarenheter av lagdynamik kommer bland annat från 30 år som turnerande artist i Jump4Joy. Musikbranschen har många likheter med fotboll där det handlar om en lagprestation med rollspelare, att vara “in the zone” och hantera prestige. Ulf är verksam som mental tränare för individ, idrott och företag samt arrangerar ett antal skräddarsydda kurser och föreläsningar om året. Ulfs vinnarmotto är “Ta personligt ansvar för helheten, tänk utanför lådan och skippa prestigen.”

Hör av dig för offert.
Facebook: https://www.facebook.com/Dalkurdmodelen/?fref=ts

 

Bok om Mental Träning för Idrott

I Lars-Eric Uneståhl och Anders Nilssons bok om Mental Träning för Idrott finns ett kapitel om Dalkurd-Modellen.